söndag 6 november 2011

Ölprovning


Bedarö Bitter. Den här tyckte jag var en riktig höjdare. Känns som de verkligen tänkt utanför lådan med denna. Smakar änna lite som en weisbier men den är humlad med amerikansk humle. Denna kommer jag köpa fler gånger.


Sierra Nevada Pale ale. Hej och hå! Den här var  ju hur god som helst. Favoriten bland de 12 jag köpte. Smakar massor med humle men inte överdrivet heller. Oj vad god! Jag önskar jag hade fler flaskor.


Belhaven Wee Heavy. Oj då..  Dem här åkte i slasken. Föll inte mig i smaken alls. Hugaligen!


Oppigårds Golden Ale.  Den här är ju alltid god. En favorit som jag aldrig tröttnar på. Önskar jag alltid kunde ha en back av dessa godingar hemma.


La Trappe white trappist. Så här ska det ju smaka. Tok god! Fixade lite trevligt tilltugg också. Är det räkor på smörgåsen där? Philadelphiaost. Skulle haft rädisor också. Det köpte jag dagen efter och tog en av mina egna weisbiers och drack till. Himla gott! Stekte på en bit baguett i olivolja och bredde Philadelphiaost på och rejält med rädisor och salt. 


Belhaven twisted thistle. Skotsk god ale. Himla god. Vet inte vad jag ska skriva om den. God öl helt enkelt. Ordnade med lite mat till också. Blev hungrig.


Brew Dog Zeit geist. Sista ölen för dagen vart den här. God kolsvart lager. Helt oki. Inte fantastisk men god. 

Jag glömde att fota några öl men kan skriva lite kort om några av dem ändå. St Eriks Pale ale smakar kattpiss. Den är ingen omskrivning på något vis utan den smakar bokstavligen som om de lakat ur en kattlåda och hällt upp på flaska. Det beror tydligen på humlen. Citra! Attans! Jag har typ 2-3 backar med hembryggd öl som jag haft Citra i. Nu är jag lite skraj för att min egen öl ska smaka kattpiss också.

En annan öl jag köpte som också var humlad med Citra var Beerheres Höstcitra. Dyr som sjutton. Den smakade inte lika utpräglat kattkiss men nu när man börjat associera Citra med det så var det svårt att koppla bort det. 

St Eriks Ipa drack jag en av och den var god. Inte spektakulärt på något sätt men god. Finns bättre öl till samma pris så jag tror inte jag kommer köpa den igen men skulle absolut dricka om jag blev bjuden på en.

Känns som om jag glömt av två öl. Jo just det ja! Oppigårds Single hop. Den var bara sådär. Lite för besk och för lite smak. Knappt godkänd alltså. Sist ut var det Sigtuna Dunkel lager. Ok men inte mer. 

Top 3:
  1. Sierra Nevada Pale Ale
  2. La Trappe white trappist
  3. Bedarö Bitter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar